پیاده سازی یک تبلیغ نویسی حرفه ای

pexels-photo-958164-compressor

ده نکته ای که باید برای پیاده سازی یک تبلیغ نویسی حرفه ای رعایت کنید تا بتوانید بیشترین اثربخشی را برای محصولات خود داشته باشید. در ادامه با كانون تبليغ نويسی ايرانيان همراه باشيد.

 

• شناخت مخاطبین هدف

 

• شناخت دقیق از محصول یا خدمت

 

• پیشنهاد ردنشدنی

 

• تعیین هدف نهایی

 

•معرفی استثنائی

 

• عناوین جذاب

 

• انتقال مستقیم پیام

 

• لحن فاعلی

 

• بیانی دقیق و بی نقص

 

• اهمیت بازخورد مشتریان
________________________________________

مخاطبین هدف خودتان را خوب بشناسید

اولین نکته ای که بایستی توجه ویژه ای به آن داشته باشید، این است که به چه قشری محصول یا خدمات خود را می فروشید. واقعاً با تکیه بر چه چیزی می خواهید محصول خودتان را توسعه دهید اگر مخاطبین یا استفاده کنندگان از محصول یا خدمت خود را نشناسید؟ در صورتیکه مشتریان بالقوه را بخوبی بشناسید، احتمال زیاد می توانید یک تبلیغ نویسی عالی و ممتاز بنویسید.
شناخت نیازها و خواسته های آنان بسیار در نوشتن یک متن تبلیغی به شما کمک خواهد کرد. تحلیل نیازهای این مشتریان، شما را در تحریک احساسات آنها یاری خواهد کرد. هر مبارزه تبلیغاتی یا بازاریابی اجتماعی موثر نیازمند این است که تحقیقات مفصلی از مشتریانن بالقوه در نظر بگیریم. بعنوان مثال، اگر تصمیم به ارائه یک سرویس بهينه سازي سايت براي موتورهای جستجو داشته باشید، بایستی لیستی از وبلاگ نویس ها، دورکارهایی که در زمینه دیجیتال فعال هستند و فروشگاه های آنلاین و موارد مشابه تهیه کنید. حالا با در نظر گرفتن این مجموعه، که می توانید به آنها خدمتی ارائه کنید، می توانید تبلیغ نویسی را با دیدی بازتر شروع کنید.
با این روش، زمانیکه متن تبلیغاتی شما به دستشان می رسد، احساسات آنها در کانون تاثیر قرار گرفته وپاسخی مثبت به نفع شما صادر شده و نتیجه آن چیزی جز فروش بالقوه نخواهد بود. مثلاً شعار تبلیغاتی KFC بعنوان یکی از بزرگترین فروشندگان مرغ سوخاری در دنیا، این است:”عالي! در حد لیس زدن انگشتانتان” ، سریعاً به شخص اشاره می کند که در صورتیکه گرسنه است این برند، غذایی خوشمزه به او می فروشد.

بدانید چه چیزی می فروشید

دوست عزيز، اگر خود شما بعنوان فروشنده ندانید چه می فروشید، چه انتظاری از مشتریان خود دارید؟!
مرحله مهم بعدی، شناخت محصول یا خدمتی است که ارائه می نمایید. اهمیت این مرحله از مرحله قبلی کمتر نیست. تا زمانیکه درک کافی از محصولتان نداشته باشید نمی توانید تبلیغ خوبی در مورد آن بنویسید. حالا از خود ممکن هست بپرسید چه چیزی باید بدانم؟ در ابتدا، محصول شما چیست، چه مشخصات و چه مزایایی دارد؟ سپس ، باید بررسی کنید چه مشکلی را رفع میکند. آیا جنس مصرفی است یا با دوام؟ آیا محصولی ملموس است یا خدمتی نامشهود؟
در مدلهای گوناگونی دیده می شود یا اینکه تنها به یک فرم و شکل است؟ آیا رقبایی دارید یا رقبای تازه وارد در حال ورود به بازار هستند؟ زمانی که تمام این پاسخ ها را بدانید، می توانید به آسانی برای محصول خود یک متن تبلیغی رسا و موثر بنویسید. مثالی می زنم، فرض کنید می خواهید وب سایتی در زمینه فروش محصولات الکترونیکی و صوتی تصویری شبیه دیجی کالا تاسیس کنید. بایستی از خود در مورد دسته بندی ها، مشخصات تمامی محصولات، نحوه پرداخت و ارائه هر محصول سوال کنید. همینکه با محصول خود عجین شدید بهتر می توانید بازاریابی کنید. با این روش بهتر به قلب مشتریان رسوخ کرده چون مزایای محصول خود و انتظارات آنها را می دانید و به تبع آن، فروش شما رشد خواهد کرد.
پیشنهاد منحصربفرد فروش ارائه کنید
خب حالا بعد از شناخت محصول يا سرويسی كه ارائه مي دهيد، آیا میدانید پيشنهاد منحصر بفرد به چه معناست؟ این پدیده، مفهومی نسبتاً قدیمی در بازاریابی است که همچنان هم در کانون توجه است. اگر شما به مشتریان هدف کاربردی خلاقانه، نوآورانه و منحصربفرد از محصول خود ارائه بدهید که دیگر رقبا از ارائه آن عاجز هستند، پیشنهاد منحصربفرد فروش یا در زبان انگليسي “USP” ارائه کرده اید. در واقع این پیشنهادی است که نهایتاً بهترین گزینه برای مشتریان هدف شماست. در این صورت محصول یا خدمت خود را از رقبای دیگر خود متمایز کرده اید. هیچ وقت این پدیده تا این حد مهم نبوده است. وقتی شروع به نوشتن تبلیغ میکنید، بایستی تحقیقات داشته باشید و آن نکته ای را برجسته كنيد که رقبایتان قادر به ارائه آن پیشنهاد نیستند.
برای مثال، برند شکلات سازی اسمارتیز M&M از متن تبلیغاتی زیر استفاده کرده :
“شکلات شیری که در دهان شما آب می شود نه در دستان شما”
تعداد بسیاری محصول مشابه در همان زمان به مشتریان از سوی رقبای این برند ارائه شده بود اما همگی به سراغ این برند رفتند می دانید چرا؟ چون تجربه ای فراموش نشدنی و تر و تمیز به مشتریانش پیشنهاد کرده بود. این است قدرت و تاثیر یک پیشنهاد فروش منحصربفرد.
برند معروف پيتزا Domino’s که یکی از بزرگترین برندها در زمینه فروش پیتزا ست را در نظر بگیرید. پیشنهاد تحویل بسیار سریع پیتزا که اگر بیش از  سی دقیقه تحویل غذا طول کشید، هزینه غذا با خود فروشنده خواهد بود، باعث شد تا مشتریان بسیاری برای این برند به ارمغان آورد.

هدف نهایی را تعیین کنید

هدف شما از تبلیغ برای محصولتان چیست؟ در هر بار تبلیغ نویسی این سوال را از خود بپرسید که هدف ما از این تبلیغ نویسی پیش رو چیست؟ همیشه فروش و سود حاصل از آن نمی تواند هدف هر تبلیغ نویسی باشد. این هدف، همان احساس یا تفکری است که می خواهید در مشتریانتان ایجاد شود. بعضی مواقع می خواهید اطلاعاتی را به جامعه مشتریان هدف منتقل کنید. بعضی موارد می خواهید سرنخ هایی بعنوان مشتری بالقوه ایجاد کنید. در برخی موارد دیگر، قصد تبلیغ نویسی ایجاد بازخورد و نظرخواهی از مشتریان است. و نهایتاً نوآوری و خلاقیت هدف نهایی می تواند باشد.
مثال های زیادی در این زمینه می توان نام برد اما به هر صورت همیشه یک کپی دم دستی برای نوشتن متن تبلیغاتی تان با در نظر گرفتن این هدف نهایی داشته باشید. اگر باز هم نیاز دارید تا مثالهای دیگری بزنم، مثالی از خشکشویی اینترنتی میزنم. فرض کنید می خواهید متنی در زمینه افتتاح این فروشگاه با برند “پاکشو” که امکان تحویل گرفتن و دادن البسه شما را دارد بنویسید. دو متن زیر را با هم مقایسه کنید:
“بهترین کیفیت شستشو متناسب با جنس لباس خود را با ما تجربه کنید”
“تحویل به موقع، درب منزل، بدون هیچ زحمتی برای خشکشویی لباس های شما فقط در ‘پاکشو’!”
شناختن هدف نهایی برای تبلیغ شما، مهم است چون ممکن است توسط متن اول، ارتباط خوبی بین متن شما و مخاطبین برقرار نشود. همیشه در نظر داشته باشید مراجعه کننده به شما چه پیامی برای مخاطبین خود می خواهد منتقل نماید تا در سایه این پاسخ بتوان متنی متقاعد کننده را به مشتریان انتقال داد.
توضيح: برند پاكشو در متن بالا تنها جنبه مثال داشته است و ارتباطی با هيچ كسب و كار حقيقی ندارد.

معرفی بسیار خارق العاده ارائه دهید

زمانیکه صحبت از تبلیغ نویسی و کلاً تبلیغات می شود، تاثیر اولیه بر مخاطبین بسیار مهم است. اگر معرفی خوبی برای متن خود نداشته باشید، قربانی عدم توجه مخاطبین به متن خود خواهید شد. اگر در قالب یک پست الکترونیکی متن خود را ارسال میکنید، دقت کنید موضوع آن بایستی چشمگیر باشد. اگر هم بر روی یک بنر تبلیغاتی متن ارسال میکنید، بایستی خط شروع بخوبی چشم مخاطب را بگیرد. در Facebook باید گرافیک خوبی داشته باشید و برای توییت مناسب بایستی متن مثال زدنی داشته باشید. هیچ چیز مثل یک معرفی انفجاری نمی تواند نظر مخاطبین را جلب نماید.
فرض کنید فروشگاه کفشی در یک سمت تنها یک تابلو در سردر فروشگاهش داشته باشد. حال در سمت دیگر خیابان چنانچه فروشگاه دیگری از یک عروسک تبلیغاتی بزرگ و زرق و برق بیشتر تابلوی خود را آراسته نماید، در نظر بگیرید. کدامیک موثرتر است؟ مسلم هست که مورد دوم خیلی تاثیر بهتری در جلب نظر مشتریان دارد و آن به دلیل همین معرفی مناسب است. این معرفی، راه ارتباط با مشتریان را به روی شما بازتر کرده و آنها را از مزایای محصولی که قصد فروش آن را دارید، آگاه می سازد.

عنوان اصلی جذاب انتخاب کنید

بعد از اینکه مخاطب معرفی متن شما را مطالعه کرد، اولین سوالی که در ذهن او شکل می گیرد این است که، چه سودی در خواندن این متن برای من هست؟! سرخط متن تبلیغاتی شما بایستی جواب این سوال باشد.
خوب، بد نیست بدانید در صورتی که مخاطب شما این پاسخ را دریافت کرده باشد، تلاش شما را مورد تحسین قرار می دهد و به خودش زحمت  خواندن تمام مطالب شما را  می دهد. می دانید چرا این اتفاق می افتد؟ چون بعد از اینکه علایق مخاطب خود را هدف قرار دادید، مهم ترین وظیفه بعدی شما بعنوان بازاریاب این است که این تحریک علاقه را تا آخر متن خود همچنان ادامه دهید. در بخش سرخط متنتان، از کلماتی که بخوبی در ذهن مخاطب جلوه گر می شوند بهره بگیرید
تا اگر چنانچه تا آخر متن هم به خواندنش ادامه نداد، شما به احتمال زیاد موفق شده باشید تا منظور خود و سود حاصله از این متن رابه مشتری منتقل کنید. مثال مورد نظر در فروشگاه کفش را در نظر بگیرید، اگر مشتری وارد فروشگاه شود و با قفسه ای منظم از کفش های طبقه بندی شده روبرو شود و براحتی بتواند کفش مورد نظر خود را انتخاب کند، در این صورت نظم خوبی در این فروشگاه برقرار بوده و مشتری خشنود از راحتی در انتخاب خود خواهد بود. حالا متن تبلیغاتی شما هم باید چنین حالتی داشته باشد یعنی مخاطب باید بتواند در هر بخش براحتی جواب سوال خود را بگیرد. این همان هدفی ست که در یک متن تبلیغاتی خوب بایستی دنبال کنید. زمانیکه مشتری مطمئن است که دقیقاً سودی از خواندن متن شما عایدش می شود، شما با موفقیت تمام متن تبلیغاتی خود را پیاده سازی کرده اید.
تمامی شش مورد قبلی که در مورد آن صحبت شد در واقع، بخش مقدماتی و معرفی متن شما هستند.
حالا بایستی ایده هایی در مورد شناساندن محصولی که قصد فروش آن را دارید، داشته باشید. بایستی معرفی جذاب  و قابل توجهی بنویسید تا به سرعت مخاطب شما علاقمند به خواندن متن شود و به دنبال آن، سرخط جذابی برای حفظ این عطش به مطالعه متن انتخاب کنید.

حالا در این مرحله توجه مخاطب خود را جلب کردید.

مهم ترین مرحله ای که پس از آن، باید در نظر بگیرید، برقراری ارتباطی موثر با مخاطب است که از طریق متن شما صورت می گیرد. این مهم ترین بخش در دنیای پیشرفته آنلاین امروزی است. چراکه مشتریان امروزه خیلی زرنگ تر از گذشته هستند و این در نتیجه انجام تحقیقات وسیع در مورد محصولاتی که قصد خرید آن را داشته اند بدست آمده است. در این شرایط و با این اوصاف شما نیاز به یک بدنه اصلی متن قوی نیز در کنار معرفی و سرخط خوب دارید، تا به شکل تاثیرگذاری در مورد محصول با مخاطبین خود، ارتباط برقرار کنید.
بنابراین در سه بخش پیش رو، در مورد لحن بیان بدنه متن اصلی، اطلاعات منتقل شده و نحوه ارائه اطلاعات به شکلی که عکس العملی جالب از مخاطبین دریافت کنید، صحبت می شود.

تا جایی که ممکن است پیام را بطور مستقیم منتقل کنید

زمانی که می خواهید بدنه اصلی متن، سرخط متن و یا زیر عنوان را بنویسید، باید از عبارات ابهام آمیز که عدم قطعیت را می رساند، دوری کنید. یعنی اینکه باید از کلماتی مانند احتمال و امکان، امیدواری و موارد مشابه اجتناب کنید. بجای آن از واژه هایی مثل “خواهیم کرد” و یا “می توانیم” که قطعیت را می رساند، استفاده کنید. مخاطب شما همیشه دنبال آن است که قطعیت را از بیان شما دریابد نه عدم احتمال و شایدها را.
ایجاد فضای اعتماد بین شما و مخاطبین شما، از این طریق این روش ها، همواره نتایج مطلوبی را برایتان به ارمغان می آورد. در نهایت، اینکه مشتری چه تصویری از شما و محصولتان در ذهن دارد، مهم است. مشتریان همیشه دوست دارند لحنی محکم به معنای تعهدی انکارناپذیر در ارائه خدمت یا محصول در متن شما بیابند. پس همیشه در متون تبلیغاتی خود فضای اعتماد را از طریق ایجاد تعهدی محکم، فراهم کنید.

لحن فاعلیت را فراموش نکنید

تنها لحنی که باید از نظر دستور زبانی در متون تبلیغی خود رعایت کنید، لحن فاعلیت است. استفاده از لحن مفعولی از نظر دستور زبانی در متون، موردی است که باید شدیداً از آن دوری بجویید. اگر بخواهید از لحن مفعولی در متن تبلیغی استفاده کنید، این امر بعنوان یک شکست در انتقال پیام از سمت شما به مشتریانتان تلقی خواهد شد. به مثالهای زیر توجه کنید:
• لحن فاعلی: ما در ایجاد بهترین طرح ها در استان اصفهان موفق شدیم.
• لحن مفعولی: بهترین طرح ها در استان اصفهان ایجاد شدند.
• لحن فاعلی: وب سایت ما در روز نزدیک به ۱۰۰۰۰ بازدید دارد.
• لحن مفعولی: نزدیک به ۱۰۰۰۰ بازدید از وب سایت داشته ایم.
همانطور که در بالا مشاهده کردید، یک حس عدم حرفه ای گری، تنبلی و آزاردهنده و غیر قطعی و خالی از اعتماد به نفس به مشتری در مورد دوم از هر مثال منتقل می گردد. حالا شما پاسخ بدهید، آیا حاضرید به خاطر چنین لحن غیر حرفه ای مشتریان خود را از خود دور کنید؟ بنابراین، همیشه سعی داشته باشید تا آخر متن تبلیغی خود از لحنی قاطعانه، مستقیم و فاعلی برای جلب نظر مشتریان استفاده کنید. به یاد داشته باشید ایجاد حس رضایت در مشتریان نیز از این طریق حاصل می شود.

دقیق و مرتب بیان کنید

متن تبلیغاتی مناسب همیشه دقیق، تر و تمیز و دور از آشفتگی در رساندن مطلب نهایی ست. استفاده بیش از حد از گرافیک و موارد مشابه و شعارها، متن تبلیغاتی شما را آزاردهنده و بی اثر می کند. تنها واکنش ممکن از سوی مخاطبین شما، عدم توجه آنها به متن شما خواهد بود.
یکی از راه ها برای اجتناب از گرفتاری در این موقعیت، این است که متن خود را با صدای بلند بخوانید. این روش به شما کمک خواهد کرد تا بخش هایی که به اصلاحات نیاز دارند، مشخص نمایید. حتی اگر می خواهید مطمئن تر باشید از یکی از دوستان خود بخواهید تا متن شما را بشنود و از او در مورد میزان موفقیت خود در انتقال پیام به او سوال کنید. اگر اینگونه نبود، متن خود را اصلاح کنید و میزان شفافیت را به حداکثر برسانید. هرگز اولین چرک نویس از متن تبلیغی خود را نهایی نکنید. همیشه می توانید آن را اصلاح مجدد کنید و مطمئن باشید می توانید تا ۳۰ درصد از کل متن را کم کنید و همان میزان تاثیر گذاری را بر مخاطب خود داشته باشید. از نقاط گلوله ای و عدد گذاری ها برای افزایش وضوح در متن خود استفاده کنید. بر همین منوال، اگر مخاطب بخواهد کل متن را کلاً مورد بررسی قرار دهد، راحت تر می تواند نکات اصلی را دریابد.
پس همیشه اطمینان حاصل کنید که متن تبلیغاتی شما قابل خواندن است و مفهوم را واضح منتقل می کند.

بازخورد مشتریان را منتقل کنید

مردم همیشه دنبال نظرات مساعد دیگران هستند تا بعنوان پشتوانه تصمیم آنها در نظر گرفته شود. همیشه این تاییدیه باعث ایجاد اعتماد نسبت به محصول یا خدمت شما در قلب آنها می شود. در نظر داشته باشید بیان متقاعدکننده از یک مشتری اعتباری مضاعف به کل متن تبلیغی شما می بخشد. می توانید حتی از تصویر و یا نوشته و دست خطی از او با ذکر محل اقامت او استفاده کنید. این امر به شما کمک می کند تا محصول یا خدمت شما مورد اعتماد بیشتر قرار گیرد. تمامی متون تبلیغاتی معروف، همیشه با ذکر بازخوردهای قوی از مشتریان تمام می شود.
یک متن تبلیغاتی قوی، همیشه روی همین ده نکته تمرکز دارد. اگر تمامی این موارد را دنبال کنید اطمینان داشته باشید که می توانید متن تبلیغی تاثیرگذاری را پیاده سازی کنید و از مزایای بازاریابی موفق برای کسب و کار خود یا دیگران بهره کافی ببرید.
/ هنر تبلیغ نویسی

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *