لوگو، برند و تفاوت های آنها

  • نوشته بعدی
  • نوشته قبلی
لوگو یا برند؟

آیا هیچ وقت به تفاوت لوگو و برند فکر کرده بودید؟ می دانیم الان شروع به برشمردن چندین تفاوت توی ذهن خود می کنید، به هرحال بد نیست مقاله مختصر پایین را بخوانید تا کمی با نظرات کارشناسان برندینگ موسسه لیندا بعنوان یکی از بزرگ ترین مراجع Distance Learning اشنا بشوید. با ما همراه باشید…

دوست عزیز، برای شروع بحث امروز که تفاوت لوگو و برند می باشد، ابتدا نظر شما را به چند نکته حساس جلب می کنم لطفاً توجه کنید:

همیشه در نظر داشته باشید که طراحی اصولی لوگو برای شخصیت دادن به برند شما و برقراری ارتباطی مناسب بین شما و مشتریانتان، بسیار ضروری است.

اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که درک سفارش دهنده لوگو که شما باشید و در زمینه طراحی لوگو گاهی سازگار با اصول حرفه ای برند نیستید، همین امر اتفاقاً موجب می شود تا مشتریان، طراح را از مسیری که در نظر گرفته است دور کند. گاهی سفارش دهنده شدیدا اصرار دارد که آنچه من سفارش داده ام، همان طرح را قبول دارم و بس!

همیشه سازمان، موسسه، شخص یا انجمنی که نیاز به لوگو دارد بایستی تفاوت بین برند و لوگو را درک نموده و پس از ایجاد یک درک مشترک بین طراح لوگو و مشتری، امکان ایجاد یک طرح مناسب فراهم می شود.

بخشی از همین درک مورد نظر، همان واقع بین بودن و اصولگرا بودن سفارش دهندگان در مورد داشتن یک برند متناسب با کسب و کار یا شخصیتشان مربوط می شود. به بیان دیگر، اگر سفارش دهنده لوگو یا صاحب کسب و کار، بیشتر به توصیه های تکنیکی طراح گوش جان بسپارد، همانا رستگار خواهد شد!

هیچ وقت و هرگز و هیچ وقت، برند را با لوگو یا به زبان شیرین فارسی، “نشان تجاری” اشتباه نگیرید. لوگو در واقع همان صورت سازی برای برند شماست. اما برند در واقع همان هویت و ماهیت ماموریت کسب و کار شماست. اگر میخواهید در زمینه اجزای برند بیشتر بدانید این مقاله به شما کمک شایانی خواهد کرد. حالا این هویت و ماهیت برند شما از طریق سایت وب، بروشورهای فیزیکی و الکترونیکی و یا نقاط تماس کارکنان شما با مشتریان شکل گرفته و مانند گِل کوزه خشک می شود. اگرچه در تمامی مراحل گفته شده، لوگو حضور داشته و بخشی از داستان خواهد بود، ولی تمامِ برند هم نیست. دقت داشته باشید، همیشه داخل لوگو نباید تمامی آنچه کسب و کارتان و یا فناوری مورد نظر در اختیار شما قرار می دهد، داشته باشد. در این صورت لوگوی خودتان را بیش از یک میزان استاندارد، محدود به یک شهر، یک فناوری ویژه، خدمت یا محصول معین کردید. و چه چیزی بدتر از این؟!

بگذارید برای بهبود فهم این موضوع برای شما مثالی بزنیم:

در نظر داشته باشید یک تعمیرگاه بزرگ وسایل الکترونیکی و صوتی-تصویری بخواهد برای کسب و کار خودش یک نشان تجاری داشته باشد. حالا اگر این شخص، تنها از یک شکل دستگاه ضبط صوت معمولی یا رادیو در نشان تجاری خود استفاده کند، آیا ۵ سال یا ۱۰ سال بعد ممکن نیست که آن علامت دیگر در بازار بعنوان یک جنس از رده خارج به حساب بیاید؟ و یا درهمان زمان ثبت لوگو، آیا تمامی خدمات این تعمیرگاه محدود به یک دستگاه پخش موسیقی نمی شود؟ این مثال و مثال های متعددی هستند که لزوم توجه شما به این نکات را ملموس تر می کنند.

استفاده از طرح های نوشتاری مانند پیکتوگرام و یا حروف تنها و یا استفاده از اشکال در طراحی لوگو، بایستی بین صاحب کسب و کار یا سفارش دهنده و طراح مطرح و سبک پروژه مشخص گردد. در صورت انتخاب روش اول، بهتر است طرح نه آنقدر سنگین و غیرقابل هضم و یا محدود باشد که در آینده مشتریان کسب و کار شما در هضم آن دچار مشکل شوندو به راحتی به خاطر سپرده نشود و نه آنقدر سطح پایین باشد که کیفیت طرح نهایی از استانداردها و حرفه ای بودن صنعت یا حوزه فعالیت شما سطح پایین تر به چشم بیاید.

بعنوان مثال علامت پری دریایی سبز رنگ شاید هیچ ارتباطی با موسیقی و صرف قهوه در کافی شاپ های آرامش بخش برند Starbucks نداشته باشد اما طراحان لوگو با استفاده از همین المانها، و با زیرکی و قرار دادن تصاویر و کلمات در جای درست، موفق به خلق یک لوگوی جذاب شده اند.

به هر نحو چون لوگو نمی تواند گویای تمامی آنچه باشد که برند قصد انجام آن را دارد، بنابراین چه لوگوی شما متنی باشد چه تصویری و فیگوراتیو، باید بصورتی تعادل بین همه جنبه های طراحی رعایت شود که برای بازاریابان نیز تا حدی فعالیت بازاریابی و برقراری رابطه بین مشتری بالقوه و برند، تسهیل شود.

پس باز تکرار میکنیم: لوگو را با برند اشتباه نگیریم!

 

لوگو همان پلاک بالای سردری است که از طریق آن، به محیط برند وارد می شوید.

/ لوگو

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *

  • نوشته بعدی
  • نوشته قبلی