دعوت به اقدام چیست؟

پادکست تبلیغ نویسی

واقعاً دعوت به اقدام چه معنی دارد؟

مطلب 7 دقیقه ای

یکی از ارکان و ستونهای تبلیغ نویسی حرفه ای، استفاده از دکمه های ” دعوت به اقدام “ است. در واقع این رکن، تمام کننده فعالیت تبلیغ نویسی شماست و بدون آن، مشتری بالقوه شما نمی داند دقیقاً از برقراری ارتباط با وی چه هدفی داشته اید.

این دکمه ها در کنار شکل و شمایل جذاب و گرافیکی، اهداف مختلفی هم دارند. ممکن است شما از آنها در پایان متن تبلیغاتی خود بخواهید عضو باشگاه مشتریان شوند، از آنها بخواهید در خبرنامه مشترک شوند، کوپن تخفیف دریافت کنند و مواردی از این دست.
جوانا ویبی بعنوان وبلاگ نویس حرفه ای همیشه بر این نکته تاکید دارد که بازدیدکنندگانی که در وب سایت شما کلیک نکنند، هرگز به مشتری تبدیل نمی شوند. شما چه فکر می کنید؟ آیا با نظر او موافق هستید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم نهایتاً به چه پاسخی خواهیم رسید.
شاید تابحال چیزی از خود پرسیده اید که معنای دقیق تر کلید “دعوت به اقدام” و یا به عبارتی CTA چیست؟
“دعوت به اقدام، در حقیقت پیشنهاد انجام عملی است که بازدیدکنندگان مطالب را به سوی یک خروجی سوق می دهد”
همیشه به یاد داشته باشید دوستان من، که بدون این دکمه کمپین تبلیغاتی شما، بیشتر به یک نمایش عمومی تبلیغاتی بدون هدف می ماند تا یک کمپین با خروجی مورد انتظار.
در دستورالعمل حاضر، با نکاتی پیرامون تبدیل ای دکمه منحصر بفرد به ابزاری برای جلب حداکثری مشتریان بالقوه آشنا خواهید شد.
دعوت به اقدام“ یا CTA بطور عمده به دو دسته تقسیم خواهد شد:

“دعوت به اقدام” دکمه ای : با متنی کوتاه حداکثر تا 3 کلمه!

“دعوت به اقدام” درون متنی : جمله ای از متن تبلیغاتی که در پایین متن و یا کلیدی دیگر ظاهر می شود.

به دلیل این که مورد اول یعنی حالت دکمه ای بسیار کوتاه است، مجاز هستید برای افزایش تاثیر آن، دو بار در متن از این نوع استفاده کنید.
 حالا با هم مثال هایی از این موارد را بررسی می کنیم. امیدوارم که مفید واقع بشود.

1.   “دعوت به اقدام” را به یک اقدام واقعی بدل کنید.

در این باب، استفاده از افعال قدرتمند بسیار مهم است از جمله : دانلود، اهدای کمک، خرید و …
سعی کنید به دکمه مورد نظرتان با استفاده از جایگزینی برخی کلمات مهم، جلوه و جذابیتی خاص بخشید، از جمله: استفاده از عباراتی مانند دانلود، ورود به باشگاه مشتریان و … بجای امتحان کردن، رزرو کردن و …

 2. از برخی عبارات اضطراری بهره جویید تا مشتری بالقوه فرصت را غنیمت شمرده به سوی شما روانه شود!

حال ممکن است سوال کنید دقیقاً چه کلماتی، خوب من به شما عرض می کنم:
می توانید از کلمه “خرید فوری” استفاده کنید اما بهتر است بجای آن بگویید “قیمت استثنایی برای زمان محدود!”
دوستان عزیز مثالها فراوان هستند و ذکر تمامی آنها از حوصله خوانندگان خارج است اما بدانید اصول کار در همین کلمات استثنایی نهفته است.
مشتریان را نسبت به ارزشی که پس از خرید بدست می آورند، آگاه سازید.
به آنها بگویید که پس از خرید چه چیزی را به دست خواهند آورد. مثلاً اگر دستگاه بخور سرد بسیار شکیل و استاندارد به آنها می فروشید از مزایایی که در هنگام خواب از آن بهره مند خواهند شد سخن بگویید.
همین طور برای جلب بیشتر آنها می توانید قول یک مزیت ویژه را به آنها بدهید مانند یک برشور کلی از اطلاعات محصول مورد نظر و …

  3. ریسک وقت گیر بودن را برای مشتری بالقوه حذف کنید.

این بحث به این معناست که در برخی مواقع مخاطب شما از این بابت نگران می شود که ممکن است ارائه اطلاعات برای اشتراک در خبرنامه و موارد مشابه، زمان بر باشد ولی شما بایستی او را مطمئن سازید که نگرانی او بی مورد است. چگونه؟
تنها کافی ست این مطلب را به شکل مناسبی برای او باز کنید و قول دهید اقدام مورد نظر بطور مثال، بیش از 1دقیقه وقت او را نخواهد گرفت.

  4.  اگر صاحب کسب و کار بین المللی هستید، با زبان محلی همان منطقه صحبت کنید.

ببینید مخاطب شما با چه زبانی متقاعد شده و سعی کنید به همان زبان تقاضای خود با مخاطبتان مطرح کنید.
در واقع بایستی عباراتی که در زبان و گویش آنها معنا دارد برگزینید و از اشاره به لغات غیر مانوس با فرهنگ آنها پرهیز کنید.
دکمه های “دعوت به اقدام” را بخوبی جلوه گر سازید.
دوستان عزیز، از اینکه دکمه های مورد نظر را کمی بزرگ انتخاب کنید، واهمه نداشته باشید. فضا و نیز گرافیک مناسب را برای آن فراموش نکنید.
این سبک بهره برداری از این نوع دکمه ها، شامل تمامی مدل های بازاریابی می شود از تراکت تبلیغاتی گرفته تا بلاگ و وب سایت و ..

 5. اطمینان حاصل کنید دکمه مورد نظر در دید باشد.

در هر بخش از متن تبلیغاتی و اقدام بازاریابی شما، ممکن است موقعیتی فراهم شود تا مخاطب تصمیم بر اقدام نماید. اجازه ندهید با در دسترس نبودن این دکمه، فرصت جذب او را از دست دهید.
این دکمه را در هر صفحه و در هر بخش تکرار کنید تا احتمال دیده شدن “دعوت به اقدام” را افزایش دهید.
در صفحات فرود نیز دکمه “دعوت به اقدام” را فراموش نکنید تا برای هر صفحه که به سمت بالا یا پایین اسکرول می شود، مخاطبین براحتی نظاره گر آن باشند.

 6. گزینه های قابل انتخاب را ساده و محدود در نظر بگیرید.

استفاده بیش از حد از این دکمه ها بسیار خطرناک است و ریسک سردرگم شدن مشتریان بالقوه بالا می رود و ناتوانی در انتخاب را برای آنان به همراه خواهد داشت. سعی کنید تعداد مشخص و منطقی و با گزینه های قابل فهم و ساده در نظر بگیرید.
دکمه “دعوت به اقدام” اصلی شما در وب سایت بایستی در صدر مطالب مورد توجه باشد و مابقی بایستی بصورت بصری به شکل مناسبی ظاهر شود. در بخش جداگانه ای از صفحه از دکمه های ثانویه با رنگ و فونت متفاوت استفاده کنید.

 7. بازدیدکنندگان وب سایت را در مرکز توجه قرار دهید.

این نکته را از من بپذیرید،  زمانیکه از زبان مشتریان بالقوه خود در دکمه “دعوت به اقدام” سخن بگویید، او نقش اول شخصی را که در این دکمه برای آنها به تصویر کشیده اید، براحتی درک می نماید.

بخش دوم:         “دعوت به اقدام” درون متنی

 همیشه دعوت به اقدام برای مخاطبین وب سایت شما، شمایل دکمه ای نخواهد داشت و اینگونه است که برای تاکید بیشتر در پایان متن تبلیغاتی در بین یک یا دو خط قرار خواهد گرفت.
حال هر سبک متن تبلیغاتی که داشته باشید، این قاعده برقرار است.
مزیت استفاده از محصول یا خدمت را به آنها یاداوری نمایید و یا مشکلی که در نتیجه عدم استفاده از پیشنهاد شما برای آنان پیش خواهد آمد،. البته سعی کنید با زبانی ساده و واضح بیان کنید. بعنوان مثال در زیر یک نمونه آورده شده است:

“حتی یک ثانیه را هم از دست ندهید و به سامانه فروش ما متصل شوید و با ارائه کد مربوط به این آگهی از صد هزار تومان هدیه بهره مند شوید.”

 “امروز مشترک وب سایت ما بشوید و از ضمانت 100% بازگشت وجه یکماهه ما لذت ببرید. “

خوب، حالا که مواردی پیرامون “دعوت به اقدام” مطالعه نمودید و با برخی تکنیک های مفید آشنا شدید، ممکن است شما کمی سردرگم شده باشید و یا مواردی را از خاطر برده باشید.

چک لیست دعوت به اقدام

 

چک لیست برای دعوت به اقدام

 

  • از بازدیدکنندگان چه خواسته ای دارید؟ واضح بیان کنید.
  • از اشتراک در وب سایت شما چه چیزی نصیب بازدیدکنندگان می شود؟ دلیل روشنی برای بله شنیدن از آنها بیاورید.
  • مهمترین کاری که باید آنها انجام دهند چه کاریست؟ بر روی آن تمرکز نمایید.
  • آیا از افعال فاعلی و شفاف استفاده می کنید؟ افعال قوی سرانجام به همان اقدام از سوی مشتری بالقوه منجر خواهند شد.
  • چگونه ریسک زمان بر بودن اشتراک در وب سایتتان را برای بازدیدکننده حذف می کنید؟ یک پیشنهاد یا توضیح دقیق بیان کنید.
  • آیا اضطراری ایجاد کرده اید؟ همیشه البته اضطرار پاسخگو نخواهد بود و بسته به موقعیت از این فوریت یا محدودیت زمان جهت انتخاب بهترین ها توسط بازدیدکننده استفاده مناسب نمایید.
  • آیا دکمه یا عبارات “دعوت به اقدام” در تمامی صفحات سایت به خوبی نمایان است؟ اجازه ندهید بازدیدکننده به زحمت بیفتد و نیاز باشد با گشت و گذار در همه فضای صفحه دکمه را پیدا کند.

 

خیلی ساده سعی کردم توضیحات تکمیلی را در پادکست زیر بگذارم. امیدوارم خوشتون بیاد.


خب، در پایان از شما عزیزان که وقت گرانبهای خودتان را برای مطالعه این مطلب کوتاه صرف کردید، کمال تشکر را دارم. اگر چنانچه شما نیز چنین دکمه های چشمگیری را در وب سایتی مشاهده نمودید و علاقمند به اشتراک گذاری آن با دیگران بودید، با ما در بخش نظرات در ارتباط باشید. نظرات شما، سازنده خواهد بود و تکمیل کننده هر آن چیزی ست که در این وب سایت از سوی بنده، آمده است

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *