داستان برند های برتر

تبلیغ نویسی ایرانیان

در این بخش، داستان برند های برتر یعنی تکامل سه برند برتر کسب و کارهای بین المللی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در بخش اول، داستان Apple، در بخش دوم داستان Walt Disney و نهایتاً در بخش آخر، داستان برند Costco بیان خواهد شد.

 

داستان برند Apple از مجموعه داستان برند های برتر

     برند Apple در آوریل سال ۱۹۷۶ میلادی معادل فروردین ماه سال ۱۳۵۵ توسط استیو جابز، استیو ووزنیاک و رونالد وین جهت توسعه و تکوین و فروش کامپیوترهای شخصی متولد گردید. نکته قابل تامل آنکه هر سه نفر از این متخصصین، محل کار قبلی خود یعنی همان شرکت ATARI را جهت تاسیس کسب و کار شخصی خود ترک کرده بودند.

سه نفر موسس

    اولین محل کار این همکاران گاراژ خانوادگی آنها بود که Apple I در آن متولد گردید. در همان سال ها در حالیکه ۵۰ عدد از این سیستم را به یکی از فروشگاه های کامپیوتر نزدیک خود فروختند، سیستم Apple II که دارای درگاه فلاپی دیسک بود را نیز به بازار معرفی نمود. در سال ۱۹۸۰ میلادی هم سیستم Apple III بعنوان رقیبی برای IBMمعرفی نمود.

   در سال ۱۹۸۴ استیو جابز رایانه Lisa که همنام دختر وی بود و مجهز به اولین سیستم واسط گرافیکی کاربر را هم به بازار عرضه نمود. اما ارتباط Microsoft با IBM موجب شد تا رقابت سختی بین این مخترعین رایانه های مدرن با واسطه های گرافیکی مختلف شکل گیرد. این اتفاق بین سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ در جریان بود. هییت مدیره Apple تصمیم گرفت تا استیو جابز را در راستای تحقق راهبرد تهاجمی “نوآوری” از مقامش برکنار کند. در همین اثنا، PowerBook 100 متولد شد. یک لب تاب با کیفیت با ارگونومی نسبتاً مناسب برای کاربران با هدف ارتقای شهرت برند Apple. در همین زمان بود که سیستم عامل Mac نیز برای کاربران معرفی شد. اما با رفتن استیو جابز از سازمان، برند با افولی محسوس در اواسط دهه ۹۰ مواجه شد. اما با بازگشت او در سال ۱۹۹۸ به سازمان، iMacدرنمایشگاه  MacWorld  به نمایش عموم گذاشته شد. پس از آن iBook یا همان لپ تاپ جدید Apple به بازار عرضه شد. در نظر داشته باشید صعود جنجالی نام این برند در سال ۲۰۰۱ اتفاق افتاد یعنی زمانیکه iPod به معرض نمایش عمومی در آمد. در همان سال Apple  سهم بازاری معادل ۷۵٫۶% به دست آورد. ناگفته پیداست که مدت ۳۰ سال این برند همیشه یک برند پیشرو در بازار فناوری اطلاعات بوده که می تواند نیاز بازار را در سال های آتی تعیین و یا پیش بینی نماید.

داستان برند Walt Disney از مجموعه داستان برند های برتر

 

به عنوان داستان دوم از داستان برندهای برتر، Walt Disney بعنوان تهیه کننده، انیمیشن کار و مجری حرفه ای امریکایی و خالق Disneyland شناخته شده است. بعنوان خلاصه والتر الیاس یا همان والت دیسنی در ۵ دسامبر سال ۱۹۰۱ در ایالت ایلینوی متولد گردید. وی به همراه برادرش موسسه تولیدی محصولات فرهنگی Walt Disneyرا که امروزه به یکی از بزرگترین کارخانه های تولید انیمیشن بدل گشت را تاسیس نمودند.Disney انیمیشن ساز خلاقی بود که کاراکتر کارتونی Mickey Mouse را خلق کرد. او در طول زندگی هنری خود، برنده بیست و دو Academy Award  شد. همینطور او خالق Walt Disney World و Disneyland بود.

 

شروع زندگی Walter Elias

     همانطور که ذکر شد وی در منطقه هرموسا در شهر شیکاگو دیده به جهان گشود. پدر او الیاس دیسنی ایرلندی-کانادایی تبار و مادرش فلورا کال دیسنی آلمانی-امریکایی بود. او یکی از ۵ فرزند خانواده بود و بیشتر عمر خود را در میزوری سپری نمود. در آنجا بود که شروع به فروش نقاشی های خود به همسایگان و دوستان و اقوام نمود. در سال ۱۹۱۱، خانواده وی به Kansas City  جاییکه والتر علاقه اش به قطارها مشخص شد، مهاجرت نمودند.

Mike Martin عموی والتر مهندس راه آهن بود و همین زمینه را برای حضور والتر در تابستان همان سال در راه آهن Fort Madison فراهم نمود تا بتواند به مسافرین اسنک و روزنامه بفروشد. در آن زمان، دیسنی در دبیرستان برای روزنامه مدرسه خود بعنوان نقاش کارتونی شناخته شد و مشغول به کار گردید. شب ها در انستیتو هنر شیکاگو به مطالعه درس های مرتبط با فعالیت خود مبادرت ورزید و در ۱۶ سالگی برای خدمت سربازی مدرسه را ترک گفت ولی به دلیل کم سن بودنش از خدمت کنار گذاشته شد. در عوض به صلیب سرخ پیوست و به مدت ۱ سال بعنوان راننده آمبولانس به فرانسه اعزام شد.

 

کارتون های اولیه

     وقتی والتر از سفر خود بازگشت به Kansas City رفت تا بعنوان هنرمند در دفتر روزنامه به کار مشغول شود. برادرش Roy، در استودیو هنری Pesmen-Rubin برای او کاری فراهم کرد. بعد از آن پای او به شرکت تبلیغاتی City Film باز شد جاییکه به ایجاد کارتون های تصویری خاص و جدید در نوع خود پرداخت. کم کم  او دست به دوربین شد و مصمم به تاسیس شرکت شخصی خود گردید تا فعالیت های انیمیشینی در آنجا انجام دهد.

جالب این جاست که اولین کارمند خود یعنی Harman را از همان شرکت تبلیغاتی پیشین خود استخدام کرد.آن دو با تئاتر شهر کانزاس برای نمایش یک سری کارتون هایشان قرار داد بستند که لافوگرام خوانده می شدند.

کمپانی با همین نام ثبت گردید و تعدادی کارمند استخدام نمود. Harman  و برادرانش توانستند داستان های انیمیشنی کوتاه هفت دقیقه ای بسازند که مرکب از یک سری حرکات زنده و انیمیشن بود که به نام “آلیس در سرزمین عجایب” (می دانم نام آن را زیاد شنیده اید!!) شناخته می شد. در سال ۱۹۲۳ شرکت وی با بدهی های سنگینی دست و پنجه نرم می کرد که نهایتاً منجر به اعلام ورشکستگی از سوی والتر گردید. خیلی زود هر سه شریک یعنی دیسنی و بردارش روی و آیورک، پولی دست و پا کرده و به Hollywood مهاجرت کردند و اولین قرار داد خود را با Winkler یک پخش کننده اهل نیویورک بستند تا کارتون های Alice را بفروش برسانند. همچنین کاراکتر کارتونی Lucky Rabbit یا خرگوش خوش شانس را نیز خلق کردند. در سال ۱۹۲۵، هنرمندی به نام Lillian Boundsکه متخصص نقاشی آبرنگ بود را استخدام کردند و بعد از مدتی والتر او را به همسری برگزید.

 

Mickey Mouse

     آیا می دانید این نام چگونه شناخته شد؟ با اندکی تاخیر در سال های بعد، برادران دیسنی و همسرانشان به همراه ایورک تعداد ۳ عدد پروژه انیمیشن به بازار عرضه نمودند که والتر نام نقش اول آن را Mickey Mouse انتخاب کرده بود. اولین فیلم کوتاه انیمیشن که با نقش آفرینی این کارکتر همراه بود، Plane Crazy و Gallopin Gaucho نام داشت. هردو فیلم های صامتی بودند که موفق نشدند هیچ پخش کننده ای برای خود دست و پا کنند. بعد از آن کم کم صدا هم وارد فیلم های آن ها شد که در اولین اثر از این نوع، خود والتر صداگذاری Mickey Mouse را بر عهده داشت.

 

موفقیت تجاری

     در سال ۱۹۲۹، دیسنی فیلم انیمیشنی Silly Symphonies را با حضور کارکترهایی چون Mickey، Minnie Mouseو Donald Duck و Goofy و نهایتاً Pluto تولید کرد. اولین محصول آنها که برنده اسکار هم شد انیمیشن Flowers and Trees بود. در ۲۱ دسامبر سال ۱۹۳۷ میلادی مطابق با سی ام آذرماه ۱۳۱۶ هجری شمسی، سفید برفی و هفت کوتوله، به عنوان اولین فیلم بلند انیمیشن در Los Angeles معرفی شد. این فیلم با وجود رکود اقتصادی حاکم بر جامعه آن روز ایالات متحده، ۱٫۴ میلیون دلار درامد عاید تهیه کننده اش نمود و برنده ۸ جایزه اسکار شد. در سال های بعد، تعدادی دیگر از فیلم های پرطرفدار به نام های Pinocchio، Fantasia، Dumbo و Bambi به ترتیب دو مورد اول در سال های ۱۹۴۰و بقیه در سال های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ به بازار معرفی شدند.

درسال ۱۹۳۹ مطابق با ۱۳۱۸ هجری شمسی، دانشکده ای جدید برای والت دیسنی در Burbank احداث شد. اما در کنار این اتفاق، دو سال بعد مشکلی برای این برند پیش آمد و سازنده های انیمیشن دست به اعتصاب جمعی زدند، بسیاری از آنها استعفا کردند و سال های به طول انجامید تا دوباره جانی تازه در رگ های این برند تزریق گردد. در مجموع بایستی به این نکته توجه داشته باشید که حدود ۱۰۰ اثر توسط این برند به بازار داخلی و بین المللی این حوزه معرفی و ارائه گردید. جالب است بدانید دیسنی اولین برندی بود که تلویزیون را بعنوان یک رسانه سرگرم کننده برای مردم مطرح نمود. از برنامه هایی که در تلویزیون برای کودکان به نمایش درآمد، سریال هایZorro و Davy Crockett بود. یکی دیگر از افتخارات این برند، در سال ۱۹۶۴ میلادی مطابق با ۱۳۴۳ هجری شمسی، فیلمی با ترکیبی از تصاویر زنده و انیمیشن بود.

در مورد Disneyland بیشتر بدانید

    آیا تا به حال این نام به گوش شما خورده است؟ در سال ۱۹۵۵ میلادی مطابق با ۱۳۳۴ هجری شمسی، پارک موضوعی کودکان با ارزشی تقریبی ۱۷ میلیون دلار در Anaheim کالیفرنیا با حضور رییس جمهور وقت ایالات متحده، Reagan افتتاح شد. آنچه که در این پارک به بازدیدکنندگان عرضه می شد، کارکترهای عروسکی والتی دیسنی، سواری های بامزه و گشت و گذار در دل پارک سرشار از هیجان بود. در مدت کوتاهی سرمایه گذاری در این منطقه ده برابر شد و از سراسر جهان برای بازدید از این پارک با امکانات خیره کننده در کنار دیگر آثار دیدنی و توریستی به ایالات متحده می آمدند. رشد این پارک در ادامه به گونه ای بود که به دلیل استقبال بسیار زیاد والدین و کودکان، در سراسر دنیا از جمله توکیو و پاریس شعباتی افتتاح گردید. اما در کنار افتخارات که برای این برند مطرح گردید، عمر موسس این مجموعه برندها نیز کم کم به سر می آمد.

در ادامه توسعه دیسنی لند، طرح پارک موضوعی دیگری را شروع نمود ولی در سال ۱۹۶۶ میلادی بیماری سرطان در وی تشخصی داده شد و در دسامبر همان سال، در سن ۶۵ سالگی دیده از جهان فرو بست. پس از مرگ وی، Roy برادرش تصمیم به تکمیل طرح پارک موضوعی Florida گرفت که در سال ۱۹۷۱ میلادی مطابق با ۱۳۵۰ هجری شمسی تحت عنوان Walt Disney World  افتتاح شد.

 

 

برند IKEA به عنوان یک داستان برندهای برتر

 

    داستان برند از مجموعه داستان برندهای برتر، به این شکل است که در سال ۱۹۴۳ میلادی مطابق با سال ۱۳۲۱ خورشیدی در کشور هلند متولد شد که در ابتدا با یک مدل کسب و کار ساده شروع به کار نمود ولی بعداً به ایده شکل گیری IKEA منجر شد. محصولات این برند شامل وسایل منزل و مبلمان، غذایی و خرده فروشی می باشد. در واقع ۵ فعالیت تجاری است که IKEA را به آنها می شناسند.

اولین مورد، فرانچایزینگ است. یعنی اعطای حق انحصاری فروش محصولات این برند توسط دیگران با رعایت اصولی خاص. دومین مورد خرده فروشی است، و در مراحل بعد، انتقال دانش فنی، پیاده سازی ایده و مفهوم IKEA و در نهایت حفاظت از مفهوم اصلی و حیاتی IKEA  است. در سایه همین مورد اول، این برند توانسته است در دورترین نقاط دنیا نیز فروشگاه هایی احداث نماید. از همین طریق بود که برای همیشه دنیای خرده فروشی رنگ دیگری به خود گرفت.

 

پیرمرد با آرم ایکیا

    داستان موفقیت برند IKEA آنقدر جذاب و تاثیرگذار هست که باور آن برای شما خوانندگان عزیز شاید کمی مشکل باشد.

    ۲۹۸ فروشگاه در ۳۶ کشور احداث شده و این برند بیشنر برای جوانان جذابیت ایجاد نموده است. همانطور که می دانید، جوانان صبر کمتر، تنوع پذیری بالاتر، حوصله کمتر و خواهان هیجان بیشتری هستند بنابراین، IKEA پیشنهادی ردنکردنی برای مشتریان بالقوه خود ارائه نموده است. می توانید از مبلمان ساده این برند استفاده کنید و بدون نگرانی از ضرر و زیان شدید، آنها را به سرعت تعویض کنید. بنابراین تا حدود زیادی نگرانی ها از ذهن مشتریان بابت تنوع طلبی زدوده خواهد شد. نمایشگاه، انبار مبلمان در کنار کافی شاپ تجربه ای جدید برای بسیاری از بازدیدکنندگان بوده است. محصولات این برند تا حدودی ارزان است اما نه به آن اندازه ای که تصور کنید ناچیز است. ارائه ارزش مناسب به مشتریان طبق آنچه آنها از مبلمان راحت و ارزان می خواهند یکی از دلایل اقبال مشتریان به این برند بوده است.

ویژگی های استثنائی

    فرهنگ حاکم بر این برند که از تفکر سوئدی موسس آن، آقای Kemprad و نیز فرهنگ سوئدی الهام گرفته شده است، فرهنگ صرفه جویی است. خوانندگان عزیز همان طور که میدانید در برندهای غربی چون بیشتر فرهنگ مصرف گرایی حاکم است، این پدیده و ارزش اخلاقی هرگاه رعایت شده، موفقیت را برای صاحب آن برند خلاق (حداقل از لحاظ مصرف) البته بستگی به نوع ساختار جامعه و فرهنگ مردم و … به ارمغان آورده است. برخلاف سبک زندگی انسان های مرفه، وی از مشتریان خود می خواهد که اگرچه ممکن است کمی با زحمت قطعات وسایل منزل سرهم متصل شوند، اما لذت چینش و آرایش دکوراسیون داخلی منزل خود را شخصاً تجربه کنند.

    و اما ساختار مشتریان این برند در اروپا بدین شکل است که مردم کشورهای رومانی، بلغارستان و آلمانی هایی که علاقمند به صرفه جویی هستند در صدر بهترین و وفادارترین مشتریان این برند هستند تا جاییکه این برند جزیی از فرهنگ آلمان ها شده است.

نمونه ای از فعالیت های اجتماعی برند

    یکی از دلایل موفقیت و رشد برند IKEA، این است که آنها انصافاً به فکر محیط زیست هستند. حمایت از مصرف و گرایش به انرژی های تجدیدپذیر یکی از مهمترین نشانه های اهمیت دادن این برند به محیط زیست می باشد. همینطور شرکت داشتن این برند در موارد خیریه بسیار و نیز سهم ۴۰ درصدی زنان از نیروی انسانی شاغل در سطح مدیریت ارشد این برند از دیگر علائم توجه برند به فعالیت های مثبت اجتماعی است.

    در مجموع IKEA به دلیل سادگی در طرح ها و محصولات به طور اعم و اخص کلمه، ساده زیستی در عین زیبا زیستی را ترویج نموده است. فراهم آوردن تجربه ای منحصر بفرد از محصولات شما برای مشتریانتان، شک نکنید که در گرو ارائه پیشنهاد ارزشی استثنایی به آنها می باشد که در این مورد سادگی معیار اصلی می باشد.

بخش های عملیاتی

   جالب است بدانید نمایشگاه های مبلمان در فروشگاه های این برند، همان انبارها هستند. بنابراین این برند روشی منحصر بفرد برای انبار نمودن محصولات خود دارد. مشتریان قادر هستند بین تمامی این وسایل منازل و آشپزخانه به گشت زنی بپردازند. چینش وسایل به گونه ایست که از یک کاسه ساده یا لیوان کوچک تا یک ست مبلمان در دسترس شماست. ضمناً برای کسانیکه مرتب به این فروشگاه ها سر می زنند، جهت متنوع سازی فضا سعی بر این است که چینش وسایل هر از چندگاهی تغییر نماید. اگر بخواهید از ساختار مشتریان و خصوصیات بخش بندی از نقطه نظر بازاریابی بیشتر بدانید بایستی به عرض برسانم که شهروندانی با میزان حقوق متوسط و نیز بازرگانانی که دفاتر اداری با چینش خاص وسایل اداری دارند، از مشتریان این برند هستند.

/ داستان

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *