استراتژی محتوا چیست؟

تبلیغ نویسی برای محتوا

استراتژی محتوا را بهتر بشناسیم

مطلب 6 دقیقه ای

همیشه می گویند محتوا پادشاه است، اما همین محتوا بدون رعایت اصول زمان بندی برای تهیه و پست و نیز کیفیت ارائه نمودن، می تواند وب سایت شما را خالی از مخاطب نماید.

توصیف استراتژی محتوا گاهی بحثی مشکل و یا تا حدی دردسرساز بوده چرا که همواره یک سری ابهامات را برای کسیکه به دنبال جواب این سوال بوده است، ایجاد کرده.

خب حالا ببینیم برخی محققین چه تعریفی از این موضوع داشته اند که در زیر توجه شما را به آن جلب می کنم:

طرح ریزی برای ایجاد، ارائه و نظارت بر تدارک محتوای مفید و قابل استفاده است. (کریستینا هالوورسون، Brain Traffic)
طرح ریزی برای ایجاد، یکپارچه سازی، ارائه و کنترل موثر محتوای مفید و مناسب در یک پروژه خاص است.(مارگوت بلوم اشتاین، Appropriate Inc.)
ببینید، چه چیزی بین دو تعریف مشترک است؟

 

بله! طرح ریزی!

 

 

و همینطور برنامه ریزی برای تعریف یک فرایند است. پس تمرکز پررنگی بر دو عبارت طرح ریزی و فرایند (چیزی شبیه مراحل انجام یک فعالیت) است. کمی
باعث می شود تا نگارنده متن با نقل قول های مذکور ارتباط ضعیفی ایجاد کند.

به هیچ وجه نگارنده متنی که در حال خواندنش هستید، این نقل قول ها را رد نمی کند اما این دو عبارت، پس از تعریف یک استراتژی محتوای مناسب، برای ما مفید خواهد بود.

پس مشکلی که با این تعاریف وجود دارد، این است که استراتژی یا زیربنای محتوای وب سایت شما بعد از “برنامه ریزی و فرایندها” قرار داده شده که به هیچ وجه اصولی نیست.

و اما دقت کنید:

تعریف راهبرد یا استراتژی محتوا از نظر آدریا ساراچینو بعنوان یک استراتژیست محتوا و فارغ التحصیل دانشگاه سیراکیوز آمریکا، به شکل زیر است:
استراتژی محتوا، چشم اندازی کلی ست که توسعه محتوا را در آینده بر اساس یک هدف کلی کسب و کار، هدایت و راهبری می نماید.
پس بحث ما بر سر این مطلب است که فرایند و برنامه ریزی بایستی بعد از تعیین استراتژی باشد. شما در واقع بایستی منظره کلی پازل خود را در دست داشته
باشید و بعد به سراغ نحوه چیدن قطعات آن تصمیم بگیرید. امیدوارم که متوجه بحث شده باشید…
حالا چرا این مباحث مهم هستند؟

ببینید:

همیشه ایجاد محتوا بدون استراتژی موجب می شود تا یک محتوای غیر حرفه ای و بدون هدف خاص، در دست داشته باشید. خب طبیعتاً باعث ایجاد
سردرگمی برای گروه اصلی مخاطبین شما شده و در عین حال اعتبار برند شما را هم زیر سوال می برد.

علاوه بر این، نبودِ یک استراتژی مناسب باعث می شود تا یک سری محتوای کلی تهیه شده که مشکلات زیر را در بر دارد:

• اثرگذاری بسیار پایین.
• به طور معمول، عدم کسب رتبه در موتورهای جستجو.
• عدم به اشتراک گذاری آسان.
• عدم درگیرنمودن تعداد زیادی بازدیدکننده و در پی آن، شکست اهداف بازاریابی.

بنابراین اگر شما مستقیم به سراغ تهیه متنتان بروید و استراتژی را فراموش کنید، ریسک تدارک متونی را به جان خریده اید که باعث گیج شدن خوانندگان شده و یا به راحتی با آنان ارتباط برقرار نمی سازد.

خب حالا چه کنیم تا یک استراتژی محتوای حساب شده داشته باشیم؟

برای طراحی استراتژی محتوای مناسب، باید با تحقیقات شروع کنید. این تحقیق به سه ستون زیر شکسته می شوند:

• تحقیقات سازمانی
• تحقیقات مشتریان
• تحقیقات پیرامون رقبا

تحقیقات سازمانی

در این مرحله از تحقیقات، شما بایستی ارزش های برند خود و نقاط کانونی قوت سازمان خود را کشف و یادداشت کرده و برخی سوالات را از خودتان بپرسید:
• سازمان ما در چه چیزی بهترین است؟ و در چه زمینه ای مهارت اصلی موجود است؟
• علاوه بر کسب درامد، چرا ما در این کسب و کار هستیم؟
و در اینجا نوبت به ممیزی و بررسی محتوای مورد نظر نیز می رسد که ببینیم آیا این محتوا کمکی به اهداف ما و رسیدن به آنها می کند یا خیر؟

تحقیقات در زمینه مشتریان

تحقیقات مشتری

در این بخش از تحقیقات شما باید به دنبال کشف نیازها و خواسته های اساسی و غیر اساسی و همین طور رفتار مشتریان در زمان خرید، باشید. بر همین منوال فراموش نکنید که بهتر است از زمان و نحوه خواندن مطالب توسط آنها آگاه شوید تا جذب حداکثری مشتریان را در پی داشته باشد.

تحقیقات در مورد رقبا

تحقیقات رقبا

تحقیقات در این زمینه در دو مسیر قابل انجام است، یکی بررسی رقبای تجاری و دیگری بررسی رقبای محتوایی.

پس دقت داشته باشید برای دسته اول باید، ارزش های برند آنها، پیشنهاد فروش منحصر بفرد آنها و همچنین روش برقراری ارتباط آنان با مشتریان را رصد کنید. همین طور برای رقبای محتوایی، باید رفتار آنها هم مورد پایش قرار بگیرد.
فرض کنید شما صاحب یک شرکت اجاره خودرو هستید، نه تنها شرکت های رقیب شما در زمینه اجاره خودرو با شما رقابت دارند، بلکه هر وب سایت فعال دیگری که مطلب در زمینه خودرو و نحوه اجاره آن می نویسد هم رقیب شماست. معنی این جمله چه بود؟ مشخص است، یعنی حالا وب سایت های طرفداران خودرو، فروشندگان لوازم یدکی خودرو و نمایندگی های بزرگ خودرو هم به جمع رقبای شما افزوده شده اند. حالا کار شما کمی سخت تر شده است، فقط نباید از مشتریان دنیای کسب و کار خود متمایز باشید بلکه بایستی از رقبای محتوایی هم یک سر و گردن بالاتر ظاهر شوید.
فضایی برای مانور برند تان انتخاب کنید…

با در نظر گرفتن تمامی این موارد، باید فضایی را که می خواهید برند شما در آن جانمایی شود پیدا کنید. بنابراین سوالاتی شبیه موارد زیر را از خود بپرسید:

• خواسته مشتریان شما در مورد محتوا چیست؟ آیا آن چیزی که آنها می خواهند به آنها ارائه می کنید؟
• آیا رقبای شما همین حالا در حال پاسگویی درست و بموقع به این نیاز ها هستند؟
• اگر چنین نبود، آیا فرصت بسیار خوبی برای درخشش برند و نام شما فراهم شده است؟ و در این صورت ، این پاسخگویی با آنچه برند شما ماموریت انجام آن را دارد، سازگار است؟
• همیشه از خودتان بپرسید: “آیا تهیه این محتوا با اهداف کسب و کار من سازگار است؟”

توضیحات پایانی مولف

بدون شک باید به این نکته پی برده باشید که تعریف ما از استراتژی محتوا ، در مورد یک هدف واحد در کسب و کار صحبت می کند و نه اهداف جمعی و چندگانه.
براحتی نمی توان یک استراتژی را برای هر برند با اهداف خاص خودش در نظر گرفت. در واقع شما محتوا را بر اساس آنچه می خواهید بدست آورید، تهیه و تدارک می بینید. مثلا اگر هدف شما افزایش اتصال دامین های اصلی برند با همدیگر با هدف افزایش بازدیدها باشد، یک استراتژی محتوا در پی می گیرید و برای هدف متفاوتی چون افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری از a به b باشد، راهبردی دیگر را انتخاب می کنید.

نهایتاً این مطلب را در نظر داشته باشید که هدف استراتژی محتوا:

• اطمینان بخشی برای این است که محتوای شما با ارزش ها و پیام برند شما همسو است.
• مطمئن ساختن شما از این مورد است که محتوای تهیه شده اعتبار برند شما را افزایش می دهد.
• متمایز ساختن شما از رقبایتان است.
• همراستا نمودن محتوای شما با اهداف مرتبط با برند و کسب و کار شماست.

خب از نظر بنده در این مقاله که توسط استراتژیست محتوای خلاق تهیه شده بود نکاتی پیرامون استراتژی محتوا و اهداف کلان کسب و کار مطرح شده است ولی برای تکمیل این مقاله مثال هایی از دنیای واقعی هم اگر اضافه می شد، ارزش آن را صدچندان می نمود. نگارنده متن می توانست مثال های موفق و یا آنان که در این مسیر شکست خورده اند را برای خوانندگان بیاورد تا درک مسئله کمی تسهیل بشود.

شما چه فکر می کنید؟

آیا فکر می کنید موارد دیگری هم برای ارتقای سطح علمی این نوشته و استفاده بهتر از آن وجود دارد؟

منتظر شنیدن نظرات شما عزیزان هستم تا در صورت مفید بودن و خلاقانه بودن این نظرات، با نام شخص شما، مقاله تکمیلی در این زمینه در وب سایت ما تدارک دیده شود.

/ استراتژی محتوا

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *